KVdL Kunst: Katrin Korfmann | Kennedy Van der Laan

KVdL Kunst: Katrin Korfmann

Sinds 9 januari is bij ons op kantoor het werk van kunstenaar Katrin Korfmann te bewonderen. Kijk eens op onze homepagina om een impressie te zien van het werk.

Om het begin van het jubileumjaar meteen maar luister bij te zetten, leek het de kunstcommissie een goed idee om de HOLI-feesten die kunstenaar Katrin Korfmann in India fotografeerde een centrale plaats in de hal te geven. Het is het oude Hindu feest, waar in het voorjaar het nieuwe leven en de vruchtbaarheid gevierd worden. Het is een festival van kleur, waar de bewoners elkaar dansend en zingend pigmenten in demeest uitzinnige kleuren toewerpen. Zakken vol, zo zie je op de foto’s. Gedurende het festival lijkt er even geenonderscheid tussen arm en rijk, tussen de verschillende kasten, een beetje zoals wij dat met carnaval ervaren.

Nee, Katrin Korfmann heeft geen last van hoogtevrees, dat is meteen duidelijk als je door haar website gaat.

Ze plaatst zich hoog boven het maaiveld en beziet de wereld vanuit het perspectief van een vogel.

Dat moet elke keer een hele toer zijn, om gebruik makend van metershoge statieven en bouwkranen de wereld en vooral de mensen zo vast te leggen. Mensen wier gezicht we vrijwel nooit zien, hun houdingen en schaduwen bepalen wie ze zijn. Ze is geïnteresseerd in de openbare ruimte, en hoe mensen zich daartoe en tot elkaar verhouden, daarin bewegen. Stedelijke pleinen, vliegvelden, speelplaatsen, tempels vormen de achtergrond.

Haar nieuwste project betreft een interessant terrein.

Kunst wordt natuurlijk al lang niet meer gemaakt op tochtige zolderkamers. De man met baret en ezel zul je in de kunstwereld niet vaak meer tegenkomen. Veel kunstenaars trekken er op uit, en besteden uit. Er is zelfs sprake van een ondersteunende industrie, waar ambachtslieden de beelden hakken, gieten, en bouwen die kunstenaars bedacht hebben. Zo’n plek fotografeerde Katrin Korfmann in China, in Hui’an, waar in talloze grootschalige bedrijven beelden worden geproduceerd. Op de enorme werkvloer, grijs van het gruis, vallen alleen de kleurige kledingstukken van de ambachtslieden en de elektriciteitskabels nog op. De sculpturen in wording bestaan nu nog alleen in onderdelen en vormen zo één groot beeld.

Deze bijna 10 meter lange foto is deel van een groeiende serie over plaatsen waar kunstwerken -in de ruimste zin van het woord- tot stand komen. Dat wordt een serie waar we met grote belangstelling naar uitkijken.