KVdL Kunst: 25-jarig bestaan
Kennedy Van der Laan viert dit jaar het 25-jarig bestaan en dat was voor de kunstcommissie aanleiding eens flink uit te pakken. We vroegen vier kunstenaars een muurschildering te maken rond de belevenissen van de 19de-eeuwse natuurvorser en ontdekkingsreiziger Alexander von Humboldt.
Von Humboldt was een briljante geest die begin 19e eeuw al inzag dat de mensheid het klimaat in de toekomst ingrijpend zou veranderen en hij verbeeldde zijn reizen in prachtige tekeningen en in tijdloze reisverhalen. Vanuit Zuid-Amerika verscheepte hij ladingen planten, gesteentes, en dieren naar Europa. De aarde kwam op hem over als één groot levend organisme waarin alles met elkaar verbonden is. Tegenwoordig hebben wij praktisch alle gebieden op aarde verkend en exploreren we de diepzee, waarvan nog grote delen onbekend zijn. In de ruimte hebben we de maan bereikt en nu reiken we naar Mars. In dat licht leek vijfentwintig jaar ineens heel weinig.
In dat besef tekende Jacobien de Rooij het grijs-blauw gesteente op de grens van land en zee in het noordwesten van Ierland. In de steen het onbeweeglijk maar levendig patroon van de fossielen van planten, koralen en vissen; het leven van zo’n 300 miljoen jaar geleden.
Gijs Assmann schilderde in de hal een grote clown die als een marionettenspeler een schaalmodel van de aarde en een boot (de SS von Humboldt) vasthoudt. De figuur is opgebouwd uit geometrische patronen van Amish quilts. Dat zijn handgemaakte kleden vervaardigd in een strenge geloofsgemeenschap die technologische ontwikkelingen en vernieuwingen afwijzen.
De eerste kennismaking met de wijde wereld vormden voor Mai van Oers de boeken van Hergé (Kuifje) en Jules Verne (Reis naar de maan). Daar leerde ze reizen in de verbeelding.
Had von Humboldt kunnen bevroeden dat Belgen in 2017 zeven aarde-achtige planeten zouden ontdekken, op 40 lichtjaren van ons verwijderd? Vast wel! Mai van Oers heeft in haar tekening die planeten op grote hoogte een ereplaats gegeven.
Boven, bij de receptie, verbeeldt Gijs Frieling hoe von Humboldt een reis maakte over een rivier in Venezuela, de Orinoco. Het geschilderde beeld is verwant aan de 17e eeuwse Vlaamse tapijten, met bosgezichten en ornamentele randen. Hij gebruikte vier pigmenten: Titaanwit, Engels rood en Berlijns blauw, met een laatste transparante lag citroengeel. Het bindmiddel voor de pigmenten is caseïne, dat al vele honderden jaren in fresco’s gebruikt wordt.
De geschiedenis van het kantoor is weergegeven in beide liften, in de vorm van grote knipsels van Jantien Jongsma. Het moet voor de medewerkers en bezoekers een fijne puzzel zijn om alle verhalen, anekdotes, panden, personen en ambities te herkennen in het fijnmazige knipwerk.
De kunstcommissie prijst zich gelukkig met deze groep fantastische kunstenaars. Als u nieuwsgierig bent naar de context waarin deze werken zijn ontstaan en naar ander werk, verwijzen we graag naar hun sites.