4 tips voor Facebook promoties
Facebook kan steeds meer rekenen op aandacht van bedrijven, onder andere ter promotie van producten en diensten. Een manier om dat te doen is het organiseren van een promotioneel kansspel of prijsvraag via Facebook. Het loont daarbij de moeite de volgende tips op te volgen, om verwijdering van een Facebook pagina te voorkomen.
Facebook heeft ‘Promotional Guidelines’ opgesteld om promoties die via Facebook gecommuniceerd of verricht worden te reguleren. De achtergrond van de Promotional Guidelines is dat Facebook haar aansprakelijkheid wil beperken en daarom niet direct betrokken wil zijn bij promoties die via of met behulp van haar platform plaatsvinden. De regels gelden zowel voor promotionele kansspelen (‘sweepstakes’), waarbij de winnaar wordt aangewezen door het lot, als voor prijsvragen (‘contests and competitions’) waarbij de deelnemer zelf invloed heeft op de uitkomst. Ik gebruik hier de term ‘promotie’ voor zowel promotionele kansspelen als prijsvragen.
- Gebruik altijd een applicatie van een derde Facebook wil niet dat de promotie direct via het Facebook platform verloopt. Daarom stelt Facebook als eis dat promotionele kansspelen en prijsvragen op Facebook via ‘Apps on Facebook.com’ verricht worden. Concreet kan dit via een ‘Canvas page’ (dat wil zeggen: de homepage waar een bepaalde app wordt omschreven) of via een app op de ‘Page Tab’; de opties in het linkermenu van een Facebook pagina. Een promotie alleen op een prikbord plaatsen zal in strijd zijn met de Facebook Promotional Guidelines.
- Gebruik niet uitsluitend Facebook features Dat Facebook niet direct betrokken wil zijn bij de promotie, uit zich ook in de eis dat niet uitsluitend Facebook communicatiemiddelen mogen worden ingezet bij de promotie. Facebook verbiedt expliciet dat Facebook toepassingen gebruikt worden door een deelnemer om zich daarmee aan te melden of te registreren voor de promotie. Klikken op de knop ‘Vind ik leuk’ van een pagina mag dus niet automatisch de inzending voor een promotie zijn. Geleid de deelnemers daarom altijd door naar een app en laat hen ook altijd een andere handeling verrichten dan alleen maar op ‘Vind ik leuk’ klikken. De promotor mag ook niet de winnaars benaderen via Facebook. Dit betekent dus dat er geen directe berichten via Facebook verstuurd mogen worden om de winnaars op de hoogte te stellen. Evenmin mag de promotor via de chat contact zoeken met de winnaars of een bericht achterlaten op een profiel van de winnaar.
- Pas op met verplichte handelingen voor deelname Een reden om een promotie via Facebook te laten verlopen zal vaak zijn om het aantal ‘Vind ik leuks’ van een fanpagina te vergroten of ‘Check ins’ te krijgen op een bepaalde locatie. Facebook lijkt het belang hiervan voor bedrijven in te zien, maar wil niet betrokken zijn bij andere voorafgaande handelingen die verplicht worden gesteld om mee te doen met de promotie. De Promotional Guidelines stellen daarom als eis dat een voorwaarde om mee te doen aan een promotie niet uit iets anders mag bestaan dan een pagina leuk vinden, inchecken bij een plek of de app openen. Met andere woorden: deelnemers mogen wel gevraagd worden om op ‘Vind ik leuk’ op de fanpagina te klikken, in te checken of de app op te starten voordat ze meedoen aan de promotie. De promotor mag daarentegen niet verplicht stellen dat de deelnemer op ‘Vind ik leuk’ bij een prikbordbericht klikt, dat er een reactie bij een prikbordfoto geplaatst moet worden of een foto geüpload moet worden op een prikbord.
- Zorg voor een rechtmatige uitvoering van de promotie Degene die Facebook wil gebruiken om over een promotie te communiceren of het platform gebruikt om de promotie te verrichten moet zorgdragen voor een rechtmatige uitvoering van de promotie. Dit omvat volgens de Facebook Promotional Guidelines dat er spelvoorwaarden zijn, terwijl voor promotionele kansspelen tot € 4500 (waarbij de communicatiekosten lokaal tarief zijn of de prijs van een postzegel) op basis van de Gedragscode Promotionele Kansspelen geen algemene spelvoorwaarden verplicht zijn. Desondanks kan het dus verstandig zijn om ook voor kleine promotionele kansspelen voorwaarden op te stellen, niet alleen vanwege de Promotional Guidelines van Facebook, maar ook voor de promotor om duidelijk te maken aan de deelnemers wat precies van hen verwacht wordt.
- Een complete vrijwaring van Facebook door elke deelnemer
- Erkenning dat de promotie niet wordt gesponsord, onderschreven of verricht door Facebook of verbonden is met Facebook
- Openbaarmaking dat de deelnemer informatie verstrekt aan de promotor en niet aan Facebook