De vernieuwde Algemene Bankvoorwaarden makkelijker te doorgronden
Per 1 maart 2017 treden de nieuwe Algemene Bankvoorwaarden (“ABV”) in werking. In nauw overleg tussen de Nederlandse Vereniging van Banken (“NVB”), de Consumentenbond, VNO-NCW, MKB-Nederland, LTO Nederland en ONL voor ondernemers, zijn de ABV zodanig herschreven dat zij voor niet-juristen beter te begrijpen zijn.
Algemene Bankvoorwaarden
De ABV bevatten de algemene ‘spelregels’ voor de relatie tussen klant en bank. Terwijl de artikelen 1 tot en met 37 van de huidige ABV, die stammen uit 2009, worden toegelicht in een apart document, is de toelichting op de nieuwe ABV verwerkt in de artikelen zelf. Daarnaast is er zelfs een korte versie van de ABV opgesteld waarin de ABV aan de hand van pictogrammen in negen punten kort worden beschreven en toegelicht. Waarom de NVB gekozen heeft voor het maken van deze korte versie, wordt in de berichtgeving niet toegelicht. Wellicht dat de NVB hiermee inspeelt op de wetenschap dat het lastig is om consumenten daadwerkelijk tot het lezen van informatie te stimuleren, zoals ook is bevestigd in een recent uitgegeven rapport van de AFM.
Inhoudelijke wijzigingen
Naast het feit dat de ABV eenvoudiger zijn opgeschreven, is ook een aantal inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. De belangrijkste wijzingen worden hieronder artikelsgewijs besproken:
Artikel 1: De korte versie stelt dat de ABV kunnen worden gezien als een soort ‘grondwet’: ze gelden voor alle producten en diensten die van de bank worden afgenomen. Als echter in bijzondere, productspecifieke voorwaarden een bepaling staat die in strijd is met de ABV, gaat die bepaling voor op de ABV. Tot zover niets nieuws. De nieuwe ABV bepalen echter dat de bescherming die de ABV aan consumenten toekennen, niet mag worden verminderd door bepalingen uit bijzondere voorwaarden.
Artikel 2: De nieuwe ABV bevatten nu de expliciete bepaling dat banken streven naar begrijpelijke producten en diensten. In aanvulling daarop streven de banken daarbij naar begrijpelijke informatie over die producten en diensten en de risico’s ervan. Het artikel omtrent de zorgplicht is zodoende uitgebreid en sluit daarmee aan bij de ontwikkelde rechtspraak op het gebied van de omvang en inhoud van de zorgplicht van banken.
Artikel 5: Zoals ook in de huidige ABV opgenomen staat, mag de bank ingevolge artikel 5 van de nieuwe ABV derden inschakelen bij haar dienstverlening en haar werkzaamheden uitbesteden aan derden. Nieuw hierbij is dat de ABV thans vermeld dat de bank desalniettemin aanspreekpunt en contractspartij blijft voor de klant.
Artikel 28: Om aan de wens van de ondernemersvertegenwoordigers tegemoet te komen, is in dit artikel de verplichting voor de bank opgenomen dat zij duidelijker moeten communiceren over (de hoogte van) bijzondere kosten. Hierbij moet gedacht worden aan taxatiekosten, advieskosten of kosten van extra rapportages. Verder is de wijziging opgenomen dat wanneer een wettelijke regeling van toepassing is voor bijzondere kosten, deze regeling wordt toegepast. Dit betekent bijvoorbeeld dat de bank, wanneer zij in een gerechtelijke procedure verzeild raakt, jegens de klant slechts aanspraak zal (kunnen) maken op vergoeding van proceskosten volgens het daarvoor geldende liquidatietarief en niet op de daadwerkelijk door de bank gemaakte kosten.
Artikel 30: Tot slot is in de nieuwe ABV opgenomen dat mededelingen van klanten aan de bank schriftelijk moeten worden gedaan. Dit omwille van de bewijskracht en privacy, aldus de NVB. Van deze regel kan wel in overleg worden afgeweken, bijvoorbeeld als gebruik kan worden gemaakt van een beveiligde internetomgeving bij internetbankieren of e-mail.
Vragen? Stel ze gerust!
Uiteraard zijn wij graag bereid om vragen over de Algemene Bankvoorwaarden te beantwoorden