Eerste kunsttentoonstelling van 2015: Thomas Raat
Het jaar 2014 wordt afgesloten, en 2015 ingeluid, met een tentoonstelling van Thomas Raat in onze hal, waar hij schilderijen en een sculptuur laat zien. Bekijk onze homepage (en ‘refresh’ de pagina) voor enkele beelden.
Thomas Raat is een succesvolle kunstenaar, die twee jaar geleden na de Koninklijke Academie in Den Haag zijn studie aan de Rijksacademie afsloot met een overrompelende serie glasheldere, abstracte schilderijen. Die tegen de wanden leunende serie noemde hij ‘An Inquiry into Meaning and Truth and more ...’. Hoe ambitieus kun je zijn. De zorgvuldig gekozen en nauwgezet weergegeven vormen vinden hun oorsprong in de omslagen van Amerikaanse non-fictie pocketboeken. Het waren de paperback-versies van voor een groter publiek toegankelijke academische, intellectuele studies met aantrekkelijke titels als: ‘The sociology of invention’ of ‘Computers and the human mind’. De beeldtaal van de grafische vormgeving is afkomstig van het werk van de experimentele, modernistische schilders die in eind jaren 40 in Amerika de avant-garde vormden. Zoals dat vaak gaat met de voorhoede: uiteindelijk wordt het overgenomen en is ook het radicale gedoemd tot conventie.
Dat proces intrigeert Thomas Raat. Hij gebruikt – op zijn beurt – de vormen opnieuw, en brengt ze terug in het domein van de beeldende kunst. Raat verzint er niets bij. Hij kopieert en spiegelt de vormen, laat de typografie achterwege en schildert ze zo precies mogelijk na op groot formaat houten panelen. Die panelen heeft hij nodig omdat hij de beelden eerst met een scherp voorwerp in het hout krast (de omlijningen van de vormen) die hij vervolgens invult met zwarte inkt. Na het schoonspoelen blijft er een zwarte lijntekening over en wordt het paneel vervolgens met vele lagen olieverf ingeschilderd. Door de matte, kleur intensieve finish doen de werken denken aan een gezeefdrukt beeld en refereren hiermee aan hun toegepaste oorsprong. ‘Ik creëer niet, ik fabriceer,’ zo zegt de kunstenaar. In de hal hebben we ook een sculptuur geplaatst. Volkomen abstract als je de voor- of achterzijde bekijkt, maar van de zijkant een gezicht zoals je dat meent te herkennen van de Paaseiland-beelden. Dat beeld is niet wat het lijkt; het is geen brons, het is een zorgvuldig gebouwd houten beeld, eindeloos geschuurd, gegrond en geschilderd.
In de hal bij Kennedy Van der Laan tot half februari.